Monday 17 September 2012

SIT-UP VS CRUNCH: MANA LEBIH BERKESAN?


Terdapat banyak pergerakan dalam sukan yang memberi tumpuan untuk mengecilkan atau meleperkan perut, tetapi hari ini yang paling popular adalah up duduk dan crunches. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan. 

Perbandingan kebaikan dan keburukan antara kedua-dua pergerakan adalah hampir seperti sit-up dan crunches adalah seperti berikut, seperti yang dipetik dari Livestrong, Ahad (2012/09/16).

1. Sit-up

Pergerakan duduk-up dilakukan dalam kedudukan berbaring, lutut bengkok dengan kaki rata di atas kedudukan lantai dan tangan di sebelah telinga atau di hadapan dada. Dengan kekuatan otot abdomen anda, bahagian atas badan diangkat ke atas untuk bergerak lebih dekat dengan lutut.




Kelebihan:
Seseorang ituperlu  melaksanakan sit-up gerakan relatif daripada pergerakan yang susah dan ini bermakna lebih banyak kalori dibakar. Otot abdomen Atas yang dipanggil obdominis rectus atau kerja yang paling sukar jadi kesan paling dirasai dalam seksyen itu.

Kekurangan:
Perlu alat atau rakan kongsi latihan untuk memegang kaki untuk kekal rata di atas lantai. Di samping itu, yang ramai mengadu sakit belakang semasa melakukan pergerakan ini dan kesakitan yang timbul kadang-kadang tidak berbaloi dengan keputusan yang diperolehi.

2. Crunch

Terdapat variasi yang luas dalam pergerakan seperti "bicycle crunch" dan sebagainya. Hampir sama dengan sit-up kerana ia dilakukan dalam kedudukan berbaring, perbezaan adalah pelbagai pergerakan dan kedudukan kaki rata di atas lantai.

 
Kelebihan:
Pergerakan bukan hanya tertumpu pada otot abdomen tetapi ia juga meliputi keseluruhan otot abdomen dan ianya adalah lebih dinamik. Jika dilakukan dengan pergerakan asas, senaman ini tidak memerlukan kekuatan atau kecerdasan yang tinggi dan tidak perlu rakan kongsi latihan serta alat untuk memegang kaki. Kesakitan yang minimum adalah juga penting untuk kejayaan, kerana jika tidak merasa sakit sakit, pesenam biasanya cenderung untuk cepat bosan.

Kekurangan:
Ia tidak  sepopular seperti up duduk, pergerakan itu masih sering dilakukan dengan beberapa kesilapan yang menyakitkan dan tidak berkesan. Satu kesilapan yang sering dibuat adalah untuk menolak kepala terlalu jauh ke hadapan, bukannya shrugging dan dada berhampiran lutut.

3. Kesimpulan


Memang diakui, sit-up tidak sesuai untuk kebanyakkan orang. Sesetengah orang yang mempunyai masalah dengan otot dan tulang belakang tidak digalakkan untuk berbuat demikian, kuasa yang diperlukan adalah sangat besar dan terdedah mencetuskan kecederaan belakang.

Crunch agak lebih selamat dan selesa walaupun keputusan tidak akan dapat dilihat secepat sit-up, terutamanya jika pergerakan itu tidak dilakukan dengan betul. Untuk baru ingin memulankannya, dinasihatkan supaya menguatkan otot abdomen terlebih dahulu sebelum beralih kepada variasi baru pergerakan yang lebih berat seperti sit-up.

sumber

No comments: