Wednesday 12 September 2012

GUDANG RAHSIA YANG MENYIMPAN EMAS DIBAWAH KOTA NEW YORK



Kalau bukan kerana tempat menyimpan emas terbesar yang pernah ada, gudang ini boleh dikatakan sebagai tempat tersimpanya emas paling banyak di dunia.Untuk rekod semua emas ini bukan milik U.S tetapi ia disimpan oleh syarikat gergasi dan orang kaya seluruh dunia. Jika berhajat untuk masuk kesitu anda terpaksa membuat temujanji 3 bulan awal sebelum pergi.


Terletak dikawasan lower Manhattan financial district, dikota New York. Sebuah Bangunan bercirikan Renaissance berdiri tegak menjadi pusat perhatian disana. Setarah dengan gaya hidup mewah disana. Diantara jalan Nassau dan jalan Hayden, bangunan ini seakan istana dan ia dilengkapi dengan kamera serta setiap pintu akan dijaga oleh seorang polis yang lengkap bersenjata.














Lima tingkat di bawah tanah bangunan inilah tersimpanya 
simpanan jongkong emas ketul    
terbanyak di dunia.


Federal Reserve Bank of New York mengekalkan kurungan yang terletak 80 kaki (24 m) di bawah paras jalan dan 50 kaki (15 m) di bawah paras laut, diletakkan di atas batu hampar Manhattan.


Menjelang tahun 1927, peti besi ini mengandungi 10% daripada rizab emas rasmi dunia. Pada masa ini, ia adalah dikatakan yang repositori emas terbesar di dunia (walaupun ini tidak boleh akan disahkan sebagai bank-bank Switzerland adakah tidak melaporkan stok emas mereka) dan memegang kira-kira 7,000 tan (7700 tan pendek) bulion emas ($ 415 bilion Oktober 2011), lebih daripada Fort Knox.


Federal Reserve Bank tidak memiliki emas tetapi berkhidmat sebagai penjaga logam berharga, yang ia menyimpan dan kemudian caj akan dikenakan kepada pemilik, tetapi mengenakan bayaran $ 1,75 (pada 2008) setiap bar untuk bergerak emas. Bergerak bar memerlukan kasut khas untuk kakitangan, untuk melindungi kaki mereka dalam kes bahawa mereka menggugurkan bar 28 paun pada kaki mereka.

p/s: aku harap suatu hari nanti aku dapat simpan gak emas aku di situ hahahhaha

No comments: